منوی دسته بندی

راپل کار نما | خدمات راپل نمای ساختمان | شرکت راپل

راپل

راپل فرود کنترل شده از یک شیب تند، مانند یک صخره، با حرکت به سمت پایین با طناب است.هنگام فرود آمدن شخصی که در حال فرود است، حرکت خود را به سمت پایین طناب کنترل می کند.تکنیک راپل توسط کوهنوردان ، غارنوردان ، دره‌نوردان ، تکنسین‌های دسترسی با طناب برای پایین آمدن از صخره‌ها یا شیب‌ها استفاده می‌شود.

بسیاری از کوهنوردان از این تکنیک برای محافظت از لنگرهای مستقر در برابر آسیب استفاده می کنند. تکنسین های دسترسی طناب نیز از این روش راپل برای دسترسی به مناطق صعب العبور و کاربردهای مختلف صنعتی مانند:

پیچ رولپلاک نما

شستشوی نما

رنگ آمیزی نما

جوشکاری در ارتفاع

کار در ارتفاع

نصب شیشه نما

عایق بندی نمای ساختمان

نصب بنر و تابلو های تبلیغاتی

نور پردازی نمای ساختمان

تعمیر و نگهداری، ساخت و ساز، بازرسی و جوش استفاده می کنند.

شرکت آرین ایراتا

09124652126

09197921711

راپل

www.Arianirata.ir

برای فرود ایمن، ارتفاع کار از تکنیک های مختلفی استفاده می کنند تا اصطکاک روی طناب را تا حدی افزایش دهند که بتوان به راحتی آن را کنترل کرد. این تکنیک‌ها از پیچیدن طناب به دور بدنشان تا استفاده از وسایل سفارشی مانند ابزار 8 را شامل می‌شود.تمرین‌کنندگان تکنیکی را بر اساس سرعت، ایمنی، وزن و سایر نگرانی‌های شرایطی انتخاب می‌کنند.

راپل در ایالات متحده از اصطلاح “راپلینگ” استفاده می شود. در بریتانیا، هر دو اصطلاح درک می‌شوند، در استرالیا، نیوزلند و کانادا، این دو اصطلاح به جای یکدیگر استفاده می‌شوند. در سطح جهانی، اصطلاح “راپلینگ” در کتاب های نوشته شده است

طناب و تجهیزات مورد استفاده راپل کار

برای راپل کار طناب استاتیک ایده آل است، اما اغلب از طناب پویا استفاده می شود.
لنگرها : معمولاً از درختان، صخره‌ها، ویژگی‌های یخ یا صخره، با استفاده از تار و پود یا تجهیزات صخره‌نوردی ساخته می‌شوند . برخی از مناطق دارای لنگرهای ثابت مانند پیچ ​​و مهره یا پیتون هستند.
ابزار فرود : یک وسیله اصطکاکی یا اتصال اصطکاکی که به طناب اجازه می دهد تا به صورت کنترل شده، تحت بار، با حداقل تلاش شخصی که آن را کنترل می کند، بازی کند.
هارنس : در اطراف کمر یا کل بدن راپل کار ثابت می شود که برای محکم کردن نزول استفاده می شود . تناسب برای جلوگیری از ترومای تعلیق مهم است .
پشتیبان ایمنی: معمولاً یک اتصال اصطکاکی مانند گره پروسیک ، گره کلمهایست یا گره خودکار بلوک دور طناب پیچیده می شود تا از فرودهای کنترل نشده جلوگیری شود.
کلاه ایمنی : برای محافظت راپل کار از سر در برابر ضربه و ریزش سنگ استفاده می شود.
دستکش : برای محافظت راپل کار از دست ها در برابر طناب و برخورد با دیوار استفاده می شود.
چکمه یا کفش راپل : برای افزایش اصطکاک در برابر سنگ نمای ساختمان استفاده می شود.
پد زانو (و گاهی اوقات پد آرنجی)

ابزار سعود راپل

راپل
راپل کار نما

ابزار صعود راپل برای بازگشت به پایه یک صعود یا به نقطه ای که می توان مسیر جدیدی را امتحان کرد.

راپل در دره نوردی – برای پایین آمدن از آبشارهای بلند و/یا صخره ها.

غارنوردی و غارشناسی – جایی که باید به زمین های زیرزمینی دسترسی داشت.
کاربردهای صنعتی/تجاری – برای دسترسی به بخش‌هایی از سازه‌ها یا ساختمان‌ها به منظور انجام تعمیرات، نظافت یا ساخت و ساز، که به عنوان دسترسی طناب یا راپل شناخته می‌شود .
دسترسی به آتش سوزی های جنگلی
دسترسی به فضاهای محدود به عنوان مثال مخازن بالاست، منهول
برنامه های نجات

برای دسترسی به افراد مجروح در صخره ها یا در نزدیکی آن استفاده می شود.


کاربرد نظامی

– قرار دادن تاکتیکی هلیبورد نیروها، از جمله نیروهای ویژه ، در میدان نبرد نزدیک به هدف زمانی که مناطق فرود مناسب در دسترس نیست.


راپل استرالیایی

مورد استفاده در ارتش. شناور رو به پایین پایین می آید و به آنها اجازه می دهد ببینند به کجا می روند.


راپل عنکبوتی

راپل عنکبوتی مورد استفاده در کوهنوردی . شامل دو کوهنورد است که بر روی یک دستگاه بند پایین می آیند. این در مواقعی که یکی از کوهنوردان ناتوان است یا فرود باید سریع انجام شود مفید است. راه اندازی شبیه به راپلینگ معمولی است، با کوهنورد ناتوان از فرود آویزان (و پشتیبان گیری در مهار اولیه کوهنوردان).

راپل کار نمای ساختمان

راپل
راپل کار نما


راپلینگ همزمان یا راپلی همزمان

در کوهنوردی و دره نوردی استفاده می شود. دو کوهنورد به طور همزمان بر روی طناب یکسانی فرود می آیند، جایی که وزن یکی از کوهنوردان وزن دیگری را متعادل می کند. به طور کلی این تکنیک کمتر از راپلینگ معمولی ایمن تلقی می شود. با این حال، در مواقع اضطراری یا برای بریدن طرف مقابل باله یا مناره که در آن نقاط لنگر وجود ندارد، مفید است.


راپل ضد تعادل

در کوهنوردی استفاده می شود. این تکنیک نجات معمولاً توسط یک رهبر برای رسیدن به یک مصدوم دوم استفاده می شود. لیدر از روی یک رشته طناب پرتاب می شود و از وزن دوم ناتوان روی رشته دیگر طناب به عنوان تعادل استفاده می کند.

کیفیت طناب های کار در ارتفاع

طناب‌های راپل معمولاً از ساختار هسته‌ای هستند که از یک هسته از الیاف دراز پیچ خورده و یک غلاف خارجی از الیاف رنگی بافته شده تشکیل شده‌اند. هسته حدود 70 درصد استحکام کششی را فراهم می کند ، در حالی که غلاف یک لایه بادوام است که از هسته محافظت می کند و ویژگی های حمل و نقل مطلوبی را به طناب می دهد.

راپل
طناب راپل

طناب هایی که برای راپل استفاده می شوند را می توان به دو دسته تقسیم کرد: طناب های دینامیک و طناب های کم طول (که گاهی به آنها طناب های استاتیک می گویند). طناب های دینامیک برای جذب انرژی راپل کار در حال سقوط طراحی شده اند و معمولا به عنوان طناب های نگهدارنده استفاده می شوند.

هنگامی که یک راپل کار سقوط می کند، طناب کشیده می شود و حداکثر نیروی تجربه شده توسط تکنسین راپل، پشتیبان آنها و تجهیزات کاهش می یابد. طناب های با کشیدگی کم بسیار کمتر کشیده می شوند و معمولاً در سیستم های لنگر استفاده می شوند. ما همچنین برای تکنسین راپل به عنوان طناب های ثابت استفاده می کنیم.

جنس طناب مناسب فرود چیست؟

طنب راپل از بافته های مدرن یا “نوار” از نایلون یا Spectra/Dyneema یا ترکیبی از این دو ساخته می شوند. تارهای نایلونی مخصوص صعود عموماً تارهای لوله‌ای هستند، یعنی لوله‌ای از نایلون به صورت مسطح فشرده می‌شوند. بسیار قوی است،

معمولاً بیش از 9 کیلو نیوتن (2000 پوند برف) درجه بندی می شود. Dyneema حتی قوی‌تر است، اغلب بالاتر از 20 کیلو نیوتن (4500 پوند برف) و تا 27 کیلونیوتن (6100 پوند برف) رتبه‌بندی می‌شود.

در سال 2010، DMM مستقر در انگلستان، آزمایش‌های فاکتور 1 و 2 سقوط را بر روی بافته‌های مختلف Dyneema و Nylon انجام داد، که نشان داد طناب Dyneema می‌تواند حتی زیر 60 سانتی‌متر سقوط کند. ثابت شده است که گره زدن در تار و پود Dyneema مقدار کل نیروی پشتیبانی شده را تا نصف کاهش داده است.

هنگامی که تار در انتها به هم دوخته می شود یا به هم گره می زند، تبدیل به بند یا رانر می شود و اگر یک کارابین را به هر سر طناب بچسبانید، یک کشش سریع دارید .

این حلقه ها به یکی از دو روش دوخته شده (با استفاده از دوخت تقویت شده) یا گره خورده ساخته می شوند. هر دو روش شکل دهی دونده ها دارای مزایا و معایبی هستند و این به عهده خود راپل کار است که انتخاب کند از کدام یک استفاده کند.

به طور کلی، اکثر راپل کاران تعدادی از هر دو نوع را مورد استفاده قرار می دهند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که فقط نایلون را می توان به طور ایمن به یک رانر گره زد.

انواع هارنس یا کمربند های راپل


هارنس سیستمی است که برای اتصال طناب به راپل کار استفاده می شود. دو حلقه در جلوی مهار وجود دارد که در آن راپل کار با استفاده از یک گره شکل هشت به طناب در انتهای کار می‌بندد. اکثر مهارهای مورد استفاده در کوهنوردی از پیش ساخته شده اند و در اطراف لگن و باسن استفاده می شوند، اگرچه انواع دیگر گاهی اوقات استفاده می شود.

راپل ویژگی های خاصی را برای مهارها تضمین می کند. کوهنوردان ورزشی معمولاً از مهارهای مینیمالیستی استفاده می کنند که برخی از آنها دارای حلقه های دنده دوخته شده هستند.

به غیر از این مهارها، مهارهای غارنوردی و دره نوردی نیز وجود دارد که همگی اهداف مختلفی را انجام می دهند. به عنوان مثال، یک هارنس غارنوردی از مواد مقاوم ضد آب و بدون پد ساخته شده است که دارای دو نقطه اتصال است. رها کردن میل از این نقاط اتصال، کمربند را به سرعت شل می کند.

کمربندهای دره نوردی تا حدودی شبیه کمربند های کوهنوردی هستند، اغلب بدون لایه، اما دارای محافظ صندلی هستند که راپل را راحت تر می کند . اینها معمولاً یک نقطه اتصال واحد Dyneema دارند.

ابزار های فرود راپل

بسیاری از دستگاه‌های نگهدارنده را می‌توان به عنوان فرود استفاده کرد، اما ابزار هایی وجود دارند که برای مهار کردن عملی نیستند، زیرا عبور دادن طناب از طریق آنها بسیار دشوار است، یا به دلیل اینکه اصطکاک کافی برای نگه داشتن راپل کار ایجاد نمی‌کنند.

هشت یا 8:

ابزار هشت فرود راپل کار یک محصول مفید و ایمن برای کوهنوردان و صخره نوردان و دره نوردان است. ابزار هشت فرود در عین حال که وزن سبکی دارد میتواند 35 نیوتن نیرو را تحمل کند. و مناسب فرود های نظامی و راپل نمایشی است.


این دستگاه که گاهی «شکل هشت» یا فقط «هشت» نامیده می‌شود، بیشتر به‌عنوان فرود استفاده می‌شود، اما در صورت عدم وجود تجهیزات مناسب‌تر، ممکن است به‌عنوان یک دستگاه بند نیز استفاده شود.

این یک دستگاه آلومینیومی یا فولادی به شکل “8” است، اما در انواع مختلفی وجود دارد.

مزایای کلیدی ” هشت” فرود سریع اما کنترل شده روی طناب، سهولت نصب (هم با طناب های دوتایی و هم با طناب های بسیار یخ زده) و اتلاف گرما کارآمد است. مربع هشت که معمولاً در برنامه های نجات استفاده می شود، برای راپل بهتر است زیرا باعث پیچش طناب و سایش طناب کمتری می شود.

تجهیزات ایمنی راپل کار نما

کلاه راپل قطعه ای از تجهیزات ایمنی است که در درجه اول از جمجمه در برابر سقوط آوار (مانند سنگ یا قطعات محافظ رها شده) و نیروهای ضربه در هنگام سقوط محافظت می کند.

به عنوان مثال، اگر یک راپل کار سربی اجازه دهد که طناب پشت مچ پا بپیچد، سقوط می تواند کوهنورد را برگرداند و در نتیجه به پشت سر ضربه بزند.

علاوه بر این، هر گونه اثر پاندول از سقوط که توسط عقب‌نشین جبران نشده باشد، ممکن است منجر به آسیب سر به راپل کار شود. خطر آسیب سر به یک راپل کار در حال سقوط را می توان با سقوط ایمن به میزان قابل توجهی کاهش داد.

کوهنوردان ممکن است بر اساس تعدادی از عوامل مانند نوع صعود، نگرانی در مورد وزن، کاهش چابکی، محدودیت‌های اضافی، یا غرور ساده تصمیم بگیرند که آیا کلاه ایمنی بپوشند یا خیر.

علاوه بر این، در محیط‌های سنگ‌نوردی مصنوعی مانند دیوارهای سنگ‌نوردی داخلی (که مسیرها و جایگاه‌ها به طور منظم نگهداری می‌شوند) انگیزه کمتری برای پوشیدن کلاه ایمنی نسبت به مسیرهای طبیعی یا مسیرهای یخ‌نوردی (جایی که احتمال ریزش سنگ و/یا یخ وجود دارد) وجود دارد.

راپل چیست ؟

شاید با راپل آشنا باشید. راپل در اصل به معنی بازیابی هست اما در واقع راپل تکنیک است.

شرکت آرین ایراتا مجموعه انجام دهنده خدمات نمای ساختمان با طناب و بدون داربست هست.

مهم‌ترین خدمات آرین ایراتا پیچ رولپلاک سنگ نما و شستشوی نما هست.

قیمت پیچ و رولپلاک نمای ساختمان بسیار از روش‌های دیگر ارزان‌تر می‌شود.

شسستشوی نمای ساختمان با راپل ایمن ترین روش نماشویی است.

آشنایی با راپل

شاید با کلمه راپل آشنا باشید. این واژه در اصل به معنی بازیابی هست. در واقع راپل یک تکنیک هست. کوه نوردان، غار نوردان و حتی کسانی که در ارتفاعات زیاد کار می‌کنند با این اصطلاحات آشنا می‌باشند و باید از آن استفاده کنند که جان افراد را نیز نجات دهند. همچنین باید اضافه کرد که در سنگ نماها نیز از راپل استفاده می‌کنند. راپل مجموعه‌ای از طناب‌ها هست که به‌وسیله آن می‌توان در ارتفاع معلق ماند.

استفاده از راپل

به جز از مواردی که برای تفریح و خوش‌گذرانی در کوه‌نوردی و غار نوردی از راپل استفاده می‌شود یا در ورزش استفاده می‌شود. روش‌هایی نیز برای کسب درآمد از راپل وجود دارد که یکی از این موارد پیچ و رولپلاک نما هست. استفاده از این روش در پیچ و رولپلاک نما نیازمند آموزش و تخصص هست و هر کدام از این‌ها درآمد مناسب و بسیار زیادی برای کسی که این کار را انجام می‌دهد دارد.

همچنین شما اگر قصد انجام پیچ و رولپلاک نما را دارید باید در این کار آموزش‌های لازمه را ببینید تا در حین انجام کار دچار حادثه نگردید و همچنین از عهده انجام کار بر بیایید.

البته در این مورد شما باید از قبل آموزش‌های لازمه در رابطه با راپل را دیده باشید و از معلق بودن در فضا و هوا وحشت نداشته باشید؛ اما مانند هر کار دیگری در این کار فراهم آوردن تجهیزات ابتدایی نیازمند هزینه هست، هزینه فراهم کردن تجهیزات اولیه تقریباً چهل یا پنجاه میلیون برای هر فرد هزینه دارد.

مزایای راپل

راپل مزایای زیادی دارد. که از مزایای آن در کار پیچ و رولپلاک صورت هزینه کم آن و امنیت بیشتر هست. هنگامی که یک راپل کار قصد دارد کار پیچ و رولپلاک را انجام دهد. به‌وسیله طناب از بالای ساختمان در هوا معلق می‌ماند. و پاهای خود را به دیواره نما تکیه می‌دهد که در این روش دست‌های وی آزاد هست.

و می‌تواند دریل را به دست گیرد و یا کار شستشوی نمای ساختمان را انجام دهد. در روش راپل برای پیچ و رولپلاک ساختمان دیگر نیازی به داربست‌های پرهزینه نمی‌باشد. و در این روش سرعت زیاد و هزینه کم باعث می‌شود که از این روش استقبال خوبی شود.

لوازم لازم جهت آموزش پیچ و رولپلاک نما

هنگامی که شما قصد دارید کاری را یاد بگیرید نیازمند ابزار و تجهیزات می‌باشید. یادگیری پیچ و رولپلاک ساختمان زیاد سخت نمی‌باشد. اما شما باید برای شروع این کار تجهیزات لازم را فراهم کنیم و کار را یاد بگیرید و آموزش ببینید

. در ابتدا باید آموزش‌های لازمه راپل را ببینید و همانطور که فهمیدید با استفاده از طناب و آویز شدن در ارتفاع رخ می‌دهد اما اگر بخواهیم این ورزش را یاد بگیرید و آموزش دیده باشید.

باید ترس از ارتفاع و معلق شدن در ارتفاع را درون خود از بین ببرید. اگر شما راپل را آموزش دیده‌اید و ترسی برای معلق ماندن در فضا ندارید. نوبت به آموزش پیچ و رولپلاک و… می‌رسد.

برای شروع کار پیچ و رولپلاک نیازمند ابزارهایی برای انجام کار می‌باشید. این ابزار به شرح زیر هست که برای شما خواهیم آورد. پیچ و رولپلاک نیازمند دریل هیلتی و غیر هیلتی برای انجام کار و سوراخ‌کاری سنگ‌های پهن هست.

پیچ رولپلاک نما

بسته به نوع ساختمان شما پیچ ۵ سانتی‌متری از جنس گالوانیزه نیازمند می‌باشید.

رولپلاک تک به‌اندازه تعداد پیچ‌ها نیز از نیازهای پیچ و رولپلاک نما هست.

دریل پیچ سفت کن، کلاه ایمنی برای محافظت از سر، چسب آنتیک یا کاشی، سطل برای ریختن ابزار چون به تجهیزات بالا نیازمند هستیم . تا بتوانیم پیچ رولپلاک را کامل انجام داده و برای خود کارگاه ایجاد کنید. و با تجهیزاتی که برای راپل نیازمند هستیم و یا تجهیزاتی که در راپل مورد استفاده قرار می‌گیرند. را نیز باید بشناسیم که در ادامه برای شما آورده‌ایم.

تجهیزات راپل

هر روش برای انجام شدن و یا اتمام کار نیازمند تجهیزاتی هست. شما برای راپل نیز نیازمند تجهیزاتی می‌باشید که خود نیز تجهیزات زیادی برای راحتی کار و برقراری امنیت دارد. شما به‌وسیله آن می‌توانید به‌راحتی پیچ و رولپلاک خود را تنظیم و استفاده کنید. یکی از وسایلی که شما برای راپل نیازمند هستید طناب هست.

اما طنابی که برای راپل استفاده می‌کنید نباید کمتر از ۹ میلی‌متر و یا حتی بیشتر از ۱۲ میلی‌متر باشد. طناب راپل باید زبر باشد و استاتیک نام دارد از خاصیت کشسانی برخورد نمی‌باشد.

طناب راپل مقاومت بیشتری در برابر اصطکاک و رطوبت دارد. برای حفاظت از طناب باید اضافه‌های آن را حلقه کرد تا آسیب نبیند. همچنین هنگام استفاده از طناب باید از سالمی آن مطمئن باشید و همچنین به جای سوختگی و بریدگی بسیار دقت کرد.

حتماً باید پس از اتمام کار طناب راپل را با آب تمیز شست‌وشو داد. مورد دیگری که در راپل مورد نیاز باشد کارابین است. کارابین برای اتصالات صحیح استفاده می‌شود. به دو صورت بیضی و موازی ساخته می‌شود نکته که تمامی راپل کاران آن را توصیه می‌کنید. این است که اگر را کارابین روی زمین افتاد باید دور انداخته شود.

انواع گره های راپل

مورد بعدی هشتی هست از حلقه‌های بزرگ و حلقه کوچک تشکیل شده است. حلقه بزرگ آن را به کارابین متصل می‌کنید و حلقه کوچک را به طناب متصل می‌کنیم. مراقبت از هشتی مانند مراقبت از کارابین هست.

که اگر دچار زمین خوردگی شد باید آن را به سطل زباله انداخت. چکش صخره‌نوردی تمام صخره‌نوردان با چکش صخره‌نوردی آشنا می‌باشند. و در این مورد برای ضربه واردکردن به میخ‌ها استفاده می‌شود.

مورد بعدی رول و مته است که با استفاده از آن می‌توان کارگاهی خود را ایجاد کرد.در بین آن‌ها میخ قرارداد میخ برای ارتباط بین کارگاه مورد استفاده قرار می‌گیرند. مورد دیگری که خیلی از آن استفاده می‌شود هارنس و صندلی هست. مجموعه به هم پیوسته از تسمه‌های نایلونی هست که به همدیگر متصل می‌باشند و در کار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

با توجه به تجهیزاتی که در بالا برای شما گفته شد از امنیت بالای راپل نیز مطمئن شدید. از آن می‌توانید در پیچ و رولپلاک نمای ساختمان و تمیز کردن نمای ساختمان تعویض کاشی‌های ساختمان‌ها استفاده کرد.

Sending
User Review
3.5 (2 votes)